FIELD OF WORK

1 Kremsner GERTRAUD KREMSNER, 2017 Faktoren wie die das Individuum umgebende Umwelt, soziale und politische Praktiken und Gegebenheiten, kulturelle Repräsentationen oder individuelle Haltungen, Normvorstellungen und Vorurteile tragen maßgeblich dazu bei, dass Menschen behindert werden." " 2 Fromm ERICH FROMM, 1968 Gegenwart führt uns bereits Menschen vor Augen, die sich wie Roboter verhalten. Wenn erst die meisten Menschen Robotern gleichen, wird es gewiss kein Problem mehr sein, Roboter zu bauen, die Menschen gleichen." " 3 GOEUDEVERT DANIEL GOEUDEVERT, 2002 Ausbildung ohne Bildung führt zu Wissen ohne Gewissen." " 4 BRUYERE JEAN DE LA BRUYERE, 1675 Manche haben in ihrer Jugend ein bestimmtes Gewerbe erlernt, um die übrige Zeit ihres Leben ein anderes auszuüben, was mit dem ersten nichts gemein hat." " 5 MOLLENHAUER KLAUS MOLLENHAUER, 1965 Die entscheidende Funktion der Beratung liegt darin, dass sie kritische Aufklärung sein kann. Das Gespräch schafft Distanz, es ermöglicht ein rationales Verhalten zu sich selbst und zu den Bedingungen der eigenen Existenz." " 6 GIESEKE WILTRUD GIESEKE, 2016 Jede politische, ökonomische oder religiöse Entwicklung, die sich nicht daran hält, der individuellen Entwicklung eine empanzipative Offenheit zu ermöglichen, tendiert zur Instrumentalisierung des Menschen. Gerade ein professionalles Beratungshandeln kann sich damit nicht gemein machen." "

PROFESSION & EDUCATION

Education for work and education through work is becoming increasingly important in the wake of technological change.

The öibf has been developing and evaluating different forms of labor market measures and vocational education over the entire life span for many years.

EDUCATIONAL CONSULTING & PROFESSIONALIZATION

The crucial function of counseling is that it can be critical education. In this field of work, öibf undertakes various tasks within the Initiative Bildungsberatung Österreich and participates in innovative development projects such as the pilot project “Bildungsberatungs-Radar” as well as in the accompanying professionalization and career orientation.

DIGITALIZATION & INCLUSION

The rapid digitization processes are accompanied by increasing inequality and higher barriers to digital participation. The öibf creates scientific foundations and developments to overcome the digital divide and to empower disadvantaged people through inclusive research and the use of digital media to promote inclusion.

QUALITY & TRANSPARENCY

Against the background of the differentiation of quality assurance and development, öibf is responsible for external quality assurance for vendor-neutral educational counseling in Austria (“IBOBB”) and the quality assurance procedure for Viennese educational institutions (“wien-cert”). In addition, öibf is involved as NQR service point in the quality development of non-formal qualifications.